Zoals reeds besproken is de werking van een cashback website in grote lijnen hetzelfde als bij een GPT website. Zo hebben consumenten de keuze om zich te verbinden aan een cashback website om vervolgens via die manier terecht te komen bij diverse online winkels. Indien je als consument gebruik maakt van deze 'omweg' bij de transactie van een product, zal de cashback website een bepaalde commissie vanuit de webshop waarnaar de klant wordt toegeleid ontvangen. Een percentage van deze commissie dient vervolgens weer naar de consument uitgekeerd te worden. Naast geld zijn er ook websites die spaarpunten uitkeren. Deze punten kun je vervolgens gebruiken om te sparen voor cadeaus of geldbedragen. Doorgaans hanteren websites een minimaal bedrag dat verdient moet worden voordat je het daadwerkelijk mag gaan inruilen.
Bovendien kunnen leden, net zoals bij GPT websites, op verschillende manieren geld verdienen zonder ook maar een transactie te doen! Je kunt hierbij wederom denken aan het deelnemen aan enquêtes of het werven van nieuwe leden.
Er zijn tal van verschillende grote organisaties actief met betrekking tot cashback. Denk hierbij aan organisaties zoals Yahoo! en Microsoft Network. In Europa zijn er ook verschillende cashback-aanbieders die in hun eigen land actief zijn. Enkele voorbeelden zijn: Quidco (Verenigd Koninkrijk), Fabuleos (Frankrijk) en iPoints, onderdeel van Maximiles (Spanje & Italië). Vrijwel iedere cashback-aanbieder heeft hierbij dezelfde kernwaarden en uitgangspunten.
De verwachting is dat in de toekomst steeds meer organisaties zich bewust dan wel onbewust zullen gaan aansluiten bij grote partijen om zodoende een groei van de omzet te kunnen blijven realiseren.
Terug naar Geld besparen